(2)

Vi romantiska resenärer

e-kirja


En kulturgärning ... Sakprosa när den är som bäst.

DN

En bok av Carina Burman är inte bara en litterär händelse av rang - den är också en upplevelse.

Dala-Demokraten

KVINNAN är Ellen Rydelius (1885-1957). Journalist, översättare, guideboksförfattare, Uppsalastudent, ensamstående mor.

STADEN är Rom - den eviga och evigt föränderliga.

BOKEN är Ellen Rydelius klassiska guidebok Rom på 8 dagar (1927), ett pionjärverk i sin genre som under trettio års tid utkom i tio upplagor.

Av detta skapar Carina Burman en berättelse om en viktig period i den svenska kvinnans, den svenska turismens och den italienska huvudstadens historia. Också bokens författare är mångårig Romresenär. I denna bok speglas hennes egen kärlek till staden.

Carina Burman är författare och docent i litteraturvetenskap. Hon har skrivit tre uppmärksammade biografier - över Fredrika Bremer (2001), Klara Johanson (2007) och Gösta Ekman d.ä. (2011). Dessutom har hon publicerat åtta romaner. Rom är hennes favoritstad.

Ellen Rydelius (1885-1957) var journalist och översättare. Hon översatte bl.a. Dostojevskijs verk. Framför allt var hon dock guideboksförfattare och publicerade omkring femton resehandböcker. Rom var hennes favoritstad.

Det var på tiden att Rydelius fick sin levnadstecknare.

Aftonbladet

En tät, läsvärd, elegant och annorlunda skildring av staden Rom och några av dess besjungare.

BTJ

Vi romantiska resenärer är på så många sätt en kulturgärning. Dels för att den lyfter fram ett författarskap som varit i stort sett bortglömt, trots att så många svenskar leddes genom Rom och Paris av Ellen Rydelius guideböcker under ett halvt sekel. Dels för att Burman gör det med en sådan omsorg om de villkor som formade Rydelius liv och skrivande ... Vi romantiska resenärer är alltså en biografi i det lilla formatet som på samma gång förmedlar viktig kulturhistoria, också om staden Rom ... Och så är den förstås, eftersom det är Carina Burman, en oändligt välskriven förmedling av gedigen forskning. Sakprosa när den är som bäst.

Moa Matthis, Dagens Nyheter

En charmfull berättelse om en viktig period i den svenska kvinnans och den svenska turismens historia ... mycket trevlig läsning.

Thomas Almqvist, Skånska Dagbladet

En bok av Carina Burman är inte bara en litterär händelse av rang - den är också en upplevelse. Nästa gång jag åker till Rom så ska självklart både Rom på 8 dagar och Vi romantiska resenärer med ... Jag uppskattar att Carina Burman ofta i sina böcker plockar fram driftiga, begåvade kvinnor - men bortglömda. De har inte fått sina rättmätiga platser i litteraturhistorien - bara för att de är kvinnor. Därför kommer de inte heller med i dagens litteraturundervisning ... Så hennes böcker är dubbelt viktiga!

Yvonne Gröning, Dala-Demokraten

En källa att ösa ur ... Okej, så vem har koll på sin Ellen Rydelius? Ingen? ... Som tur är, har litteraturforskarna koll. De kan prägla historieskrivningen, se till att kvinnliga konstnärskap inte slutar i fällan av att vara glimtar på sin samtidshimmel, små stjärnbloss, perfekta kryddor - men inga maträtter som liksom hamnar på menyn. Jag kan inte stå ut med att den enda kvinnliga nittonhundratalsförfattare svenskar har koll på i alla lägen är Astrid Lindgren. Och andra måste dammas av, återupptäckas: wow, Bang var faktiskt en betydande röst i sin samtid! ... Carina Burman har tecknat ett härligt slags biografi över Ellen Rydelius, en av Sveriges främsta resehandboksförfattare. Under trettio år, mellan 1927 och 1957, gavs hennes pionjärverk Rom på 8 dagar ut i tio upplagor. Hennes status som modernt "guideboksorakel" sammanföll med att turismen ökade och att medelklassen växte i Sverige. Det var en nyvaken grupp resenärer som kanske sökte just det slags förtroliga röst som Ellen Rydelius skrev fram i sina texter. Kändes det tryggt att ha henne med på resan? Burman visar att stilen var viktig, den hade ett vi-tilltal, en blick som låg nära läsaren och som slingrade sig genom staden, till synes oplanerat men mer systematiskt än man kunde tro.

Elin Cullhed, Upsala Nya Tidning

Livsmod och livsaptit, reslust och kulturell nyfikenhet tycks ha satt sin prägel på hennes liv från studenttiden och framåt och själv karakteriserade hon sig som nomad. I sin samtid ingick hon i sammanhang och nätverk där idag mer kända namn rörde sig, bland annat de kvinnliga journalister som ibland kallas Ligan, eller Pennskaften efter Elin Wägners roman. Bokens egentliga huvudperson må vara Rom - och nog låter Rydelius och Burman den eviga staden tona fram med sina egenheter och lockelser - men åtminstone för min del är det i alla fall Ellen Rydelius som framstår som mest engagerande. Inget dåligt betyg i den konkurrensen!

Carina Lidström, Svenska Dagbladet