(0)

Sijoittaja yritysstrategioiden pauloissa: Intohimona Nokia

e-kirja


Nokian kasvu globaaliksi markkinajohtajaksi ja myöhempi vajoaminen tavalliseksi kuolevaiseksi tarjoaa loistavan esimerkin myös sijoittajalle. Kirjan oivaltava analyysi auttaa katsomaan tilinpäätöksen lukujen taakse todelliseen liiketoiminnan kehitykseen.

Nokia kasvoi markkinajohtajaksi vaikeuksien kautta ponnistaen. Kasvun lähtökohta oli logistiikkakriisi, joka olisi voinut johtaa jopa yrityksen kaatumiseen, mutta josta tulikin menestyksen lähtölaukaus. Nokian kasvua siivitti tapahtumaketju, jossa oikeat asiat tapahtuivat oikeassa järjestyksessä oikeaan aikaan.

”Nokia on muokannut kokonaista toimialaa, ja sen kasvu markkinajohtajaksi maailman suurimmalla kulutuselektroniikkamarkkinalla on vertaansa vailla”, Nokiaa vuodesta 1996 tiiviisti seurannut Jussi Hyöty korostaa. ”Kun sen vaiheita analysoi, tapahtumat näyttävät seuraavan toisiaan johdonmukaisesti, vaikka sattuma välillä puuttuukin peliin.”

Kirja arvioi objektiivisesti mutta kriittisesti Nokian strategiaa ja sen toteutusta. Sijoittajan on katsottava yritystä laajasti saadakseen siitä kokonaisvaltaisen kuvan. Puhdas järki ei riitä, vaan markkinoilla on kyse primitiivisistä tunteista.

Kirja päättyy uuden tarinan alkuun, kevääseen 2011. Nokian osakkeen hinta laski uuden strategian julkistuksen jälkeen 20 prosenttia, mutta syy ei ollut välttämättä tulevaisuudessa vaan menneisyydessä. Mitä tahansa voi tapahtua – uusi nousu on mahdollinen. Kirja toimii yritysstrategioiden ja osakemarkkinoiden ymmärtämisen oppaana.