(105)

Knutbyn murha: Seurakunnasta kultiksi

äänikirja ja e-kirja


Pastori Peter Gembäckillä on arvostettu asema seurakunnassaan Knutbyssä. Millään ei kuitenkaan ole enää väliä. Hän mittailee katseellaan konttorin kattohirsiä ja googlaa sanan 'hirttoköysi'. Internetistä löytyy monta osumaa, ja hän pohtii, millaisen köyden ottaisi.

Mitä Uppsalan lähellä Knutbyssä oikeasti tapahtui? Miten tavallinen helluntaiseurakunta muuttui lahkoksi? Knutbyn murha on tositarina, jonka kertoja on seurakunnan entinen pastori Peter Gembäck. Hän paljastaa ensimmäistä kertaa, miten hän teki virheitä, valehteli ja loukkasi läheisiään. Hän tuntee sisäpiirin ja salaisuudet, joista ei koskaan aikaisemmin ole puhuttu.

Ruotsissa ja Pohjoismaissa suurta huomiota herättänyt Knutbyn lahkomurha vuonna 2004 ei ollutkaan päätepiste laittomalle toiminnalle seurakunnassa. Päinvastoin. Vallan väärinkäyttö jatkui vielä pitkään sen jälkeen, kun median valot sammuivat.

Henkistä ja fyysistä väkivaltaa, seksuaalista hyväksikäyttöä, pelolla hallitsemista, rahan ahneutta. Sairas lahkokulttuuri sai rehottaa normaalilta näyttävän pinnan alla. Kunnes syyskuussa 2017 Peter Gembäck, entinen Knutbyn filadelfiaseurakunnan pastori, teki rikosilmoituksen itsestään ja kahdesta muusta pastorista.

Oikeuspsykologi ja psykoterapeutti Pia Puolakka on kirjoittanut kirjaan epilogin, jossa hän analysoi terveen ja sairaan uskonnollisen yhteisön tunnusmerkkejä ja kertoo, miksi Knutbyn tapaus voi toistua myös Suomessa.

Uskontojen uhrien tuki ry (UUT) suosittelee kirjaa kaikille hengellisen väkivallan uhreille.

Toimittaja Annika Sohlander seurasi aikanaan Knutbyn tapahtumia mediassa. Hänelle heräsi kysymys karismaattisen johtajan vallasta: miten valoisa ja myönteinen yhteisö muuttuu vähitellen myrkylliseksi? ”Toivon, että tämä kirja antaa vastauksen”, hän sanoo


Lukija: Pertti Huuskonen
Kesto:

3.9

105 arvosanaa

Katja

2.1.2024

asiaa, mutta turhaa toistoa

Kirsti

14.9.2022

Todella heikko esitys, ei saanut mitään selvää

Outi

13.5.2022

On tärkeää puhua hengellisestä väkivallasta ja samalla muistaa, että tällaiset lahkot tarvitsevat toteutuakseen myös niitä hyviä ihmisiä, jotka sietävät väkivaltaa ja loukkauksia, sulkevat silmänsä todellisuudelta, eivätkä puolusta sorrettuja.